יום שבת, 16 ביוני 2012

AZ - Doe Or Die - 1995 - Revisit

AZ - Doe Or Die - 1995 - Revisit


הסיקור הבא הוא חידוש של זה:

בשנות התשעים ההיפ הופ פרח בניו יורק. בשנים האלה יצאו אולי האלבומים הכי טובים בהיסטוריה של ההיפ הופ וביניהם היה אלבום אחד שבלט מאוד ושמו היה Illmatic של הבחור הצעיר נאס. לראשונה באלבום הזה הופיע אנטוני קרוז(או AZ..איך שתרצו) בשיר Life's A Bitch ופתח את השיר בשורות האלה:
Visualizin the realism of life and actuality
Fuck who's the baddest a person's status depends on salary
And my mentality is, money orientated
I'm destined to live the dream for all my peeps who never made it
הבחור הצעיר הגיע לעולם ההיפ הופ פשוט משום מקום וההייפ בעקבות ההופעה אצל נאס הפך למטורף. רדפו אחריו באותה תקופה קרוב ל10 לייבלים ובסופו של דבר הוא חתם אצל EMI(לטענתו הוא קיבל מקדמה של חצי מליון דולר מהם, סכום אדיר לתקופה ההיא).


AZ יצר לעצמו הרבה קשרים בעזרת החברות עם נאס ואסף כמה מפיקים מהשורה הראשונה להפיק לו את האלבום, ביניהם היו: Pete Rock, Buckwild, L.E.S., DR Period, Spunk Biggs, Ski, N.O. Joe ומהפחות מוכרים היו Loose ו Amar Pep. הוא אירח את נאס באלבום בשני שירים נפרדים, את Amar Pep ואת Miss Jones שהפכה לשדרנית רדיו מאוד מפורסמת בהמשך.
הסינגל הראשון שלו Sugar Hill זכה להצלחה רבה ועד היום הסינגל הכי מוכר שלו. העתיד ניראה וורוד בשביל AZ וכולם חשבו שהוא הולך להיות בצמרת הראפ ביחד עם נאס,ג'י זי וביגי אך לא היה כך הדבר. האלבום שוחרר מאוחר מדי אחרי שכל ההיפ מהסינגל הראשון דעך והסינגלים האחרים שלו פשוט לא קיבלו מספיק חשיפה האלבום לא זכה להצלחה גדולה ומכר בערך 400 אלף עותקים בארה"ב. למרות שהאלבום לא הראה מכירות מרשימות הוא עדין זכה לביקורות טובות ונחשב לאלבום ששם את ה Mafioso Rap על המפה.


 אחרי אינטרו קצר וקצת משונה(שמארח את נאס אגב) האלבום עובר לטראק השני, Uncut Raw, שהוא אחד השירים היותר טובים ש AZ הכין אי פעם. טראק אפל וגריימי, בעל סאונד הרדקור שלא כמו רוב האלבום שהוא בעל סאונד יותר מלוטש. כבר מהשיר הראשון ניתן לראות כמה סקיל יש לבחור הזה, חרוזים מטורפים, פאנצ'ים מעולים ופלואו חולני שמתאים לכל ביט.
הטראק השלישי מרגיע טיפה את העניינים וקובע את הטון לשאר האלבום בערך, אלבום עם ביטים ופזמונים רגועים וורסים מעולים של AZ שגורמים למאזין לחשוב שהוא חלק בלתי נפרד מהאלבום.
בין השירים היותר טובים והמעניינים של האלבום הזה הוא Ho-Happy Jackie, שמדבר גולד דיגר קצת יותר מהממוצעת ולמרות שהנושא של השיר נטחן בעבר אלפי פעמים, השיר הזה מיוחד בגלל הצורה ש AZ מעביר אותו, עם המון פאנצ'ים טובים, הומור ואולי הפלואו הכי עיקבי שתשמעו ממנו אי פעם. גם השיר הבא, Rather Unique, שומר על רמה גבוה מאוד הרבה בזכות הביט העילאי של פיט רוק שבקלות נכנס לטופ הביטים שלו.
בטראק השביעי מגיע הסינגל הראשון והכי מפורסם שלו, Sugar Hill, למרות הסאונד הסופר קליל והידידותי שלו מדובר בשיר מעולה שבו AZ לוקח את המאזין עמוק לתוך הפנטזיות שלו על התעשרות, נשים יפות ומכוניות יקרה. הנה דוגמה קטנה:
No more cutting grams, and wrapping grands up in rubberbands, i'm a
recovered man, our plans ta discover other lands, suburban places got me
seeking for oasis, cristal by the cases, ladies of all races with dime
faces, sex on the white sand beaches of Saint Thomas, though this ain't
promised, I'm as determined as them old timers, I wanna villa in a Costa
Rica, so i can smoke my reefer and enjoy how life supposed ta treat
ya, laid in the shades of the everglades, finally forever paid, wearing
the finest fabrics tailors ever made, me and my team, carrabeans
forseen, i guess being down for so long i'm all in store ta see my
dreams
בשיר Mo Money, Mo Murder, Homicide, הוא מביא את נאס להתארח ושניהם מביאים סטוריטלינג מעולה, למרות שהביט לא ממש מחמיא לשניהם הם מוציאים את המקסימום מהשיר הזה. השיר הבא, Doe or Die, מתאר בקצרה ובצורה די טובה על החיים של המפיונר הממוצע על ביט מרגיע ומלוטש של N.O. Joe.
לקראת סוף האלבום מגיע השיר Your World Don't Stop, שגם הוא בין השירים היותר מעניינים של האלבום הזה שמדבר על החיים בתור אסיר ועל התקוות לשוב לחופש. האלבום נגמר בסופו של דבר עם רמיקס של Sugar Hil, לעומת המקור הוא הרבה פחות קליל ואם הסאונד המלוטש של המקור הציק לכם, אתם תאהבו את הגירסא הזאת שהיא פחות "מקושקשת" מהמקור.


קל מאוד להתמכר לאלבום הזה, בו זמנית הוא מביא איתו סאונד מאוד ידידותי וגם איכות מהשורה הראשונה. AZ מראה שהוא ראפר מאוד מוכשר שלא חסר לו כלום. יש לו ליריקה ברמה הכי גבוה שקיימת, פלואו שמתאים את עצמו לכל ביט והגשה נדירה ומעולה מה שהופך אותו לאחד שקשה לא לאהוב אותו. הביטים באלבום הזה גם אחלה אבל חלקם קצת "ידידותיים" מדי וגובלים בקיצ'יות ומסחרה(Doe Or Die לדוגמה).
אני הולך להמליץ לכם לקנות את האלבום הזה ללא ספק, אומנם בישראל לא ניתן להשיג אותו בחנויות אבל הוא נמכר בכל חנות ווירטואלית במחירים סבירים ואם יש לכם כמה שקלים מיותרים הייתי ממליץ בחום להשקיע אותם באלבום הזה.
מבחינתי מדובר באלבום קלאסי ללא ספק שמגיע לו 5 כוכבים ובין הראשונים מסוגו(ג'יי זי, נאס, רייקוואן וגוסט הגיעו אחריו) ואחד האלבומים ששאב אותי בצורה מאוד חזקה לתוך ההיפ הופ(ביחד עם אלבומים של מוב דיפ, אילמטיק RD ו R2D).

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה