יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city - 2012

Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city - 2012


העטיפה של גירסאת הדלוקס:

אחרי שורה של מיקסטייפים מוצלחים ודי מצליחים בין השנים 2003-2010, שלל הופעות אורח ואפילו סיבובי הופעות עם אנשים כמו The Game ו Tech N9ne בשנת 2011 קנדריק סוף סוף שיחרר את הבכורה שלו, אלבום דיגיטלי עצמאי תחת הלייבל Top Dawg Entertainment, בשם Section.80.
האלבום הדיגיטלי מכר קרוב ל10 אלף עותקים, כמות די טובה בשביל אלבום דיגיטלי ללא קידום מכירות פרט לאינטרנט וזכה לביקורות טובות כמעט בכל מקום(גם אצלי, כמו שאפשר לראות פה[לחצו עלי]). ההייפ של קנדריק גדל מאוד בעקבות האלבום הזה מה שגרר הרבה הופעות אצל אמנים בעלי פרופיל גבוה כמו The Game, Tech N9ne, Drake ו 9th Wonder ואפילו זכה לכבוד לעלות לבמה ביחד עם סנופ, דריי, קוראפט וגיים שהכתירו אותו בתור "המלך החדש של החוף המערבי". מהר מאוד אחרי זה הגיע הדיל של קנדריק ב Aftermath.

הוא התחיל לעבוד על אלבום החדש שלו, good kid, m.A.A.d city, ותאריך השחרור היה אמור להיות לקראת סוף 2012. הסינגל הרשמי הראשון מהאלבום היה The Recipe שיצא למכירה באייטיונס באפריל והקליפ היה אמור להגיע תקופה קצרה אחרי זה אבל לא שוחרר בסוף והוחלט שגם לא יכנס לאלבום אלא רק כבונוס בגלל שלא התאים ממש לנושא ולוויב של האלבום. Swimming Pools (Drank) הפך לסינגל המוביל שיצא בסוף יולי והפעם עם קליפ כמה ימים אחרי זה שזכה הצלחה די ממוצעת במצעדים. האלבום יצא בסופו של דבר ב22 לאוקטובר ומכר בשבוע הראשון שלו 242 אלף עותקים ותפס את המקום השני במצעדי המכירות אחרי טיילור סוויפט.
קנדריק הביא לאלבום הזה כמות די גדולה של מפיקים ביניהם כמה מוכרים כמו: Hit-Boy, Scoop DeVille, Pharrell, Terrace Martin, Just Blaze, T-Minus ועוד כמה מפיקים יותר מקומיים ואלמוניים. בין האורחים היו Jay Rock, Drake,  MC Eiht, Dr. Dre והזמרת Anna Wise.


בדומה ל Section 80 קנדריק החליט לעשות קונספט גם באלבום הזה הפעם בדומה לאנשים כמו פרינס פול ומאסטה אייס, הוא עשה אלבום עם עלילה מאוד מפורטת ואפילו כתב על העטיפה "סרט קצר ע"י קנדריק למאר". המבנה של האלבום הוא שירים שסקיטים בתחילה או בסוף השירים מקשרים ביניהם ולתת קצת יותר עומק ורקע לעלילה.
העלילה של האלבום מתחילה בשיר Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter כאשר קנדריק עדין קורא לעצמו בניק הנעורים שלו K.Dot וכאשר הוא בן 17 ופוגש בחורה בשם Sherane במסיבה ומתפתחים יחסים בין השניים שנמשכים בערך כל הקיץ. לקראת סוף השיר קנדריק נוסע לבית שלה שוב כדי להיפגש איתה אבל שם מחכים לו שני בחורים שלא נראים ממש סימפתיים, מה שיוביל להרבה מאוד אירועים בהמשך האלבום. הטראק השני סוטה מהעלילה והפעם הוא מדבר מנקודת המבט של קנדריק למאר "המבוגר" יותר ולא K Dot הילד, ומדבר על איך שאנשים סביבו משתנים איך שהוא מקבל פרסום וחלק נמצאים לידו רק בשביל להתפרסם גם. האלבום חוזר לקו העלילה המקורי אבל בסוף הטראק עם סקיט שמדבר על איך שהחברים שלו אוספים אותו ושמים דיסק אינסטרומנטלים במערכת מה שמובלים ל...
Backseat Freestyle, שיר קצת משונה ולא ממש מאפיין את קנדריק שמביא איתו ביט ממש פופי ודי גרוע בעייני אבל הטראק הזה בהחלט חלק מהעלילה כאשר הוא מסביר איך קנדריק היה נוסע עם החבר'ה שלו וזורק פריסטיילים בכיף. העלילה של האלבום ממשיכה להתחזק ולבנות את עצמה בשיר The Art of Peer Pressure, שבו קנדריק מדבר על איך הוא, נער צלול שאף פעם לא אהבת לעשן ולשתות או להיות אלים אבל הלחץ החברתי מכניע אותו וגורם לו להיכנס לצרות ולשדוד בית עם החבר'ה שלו ולברוח מהשוטרים. בסוף השיר מגיע סקיט שמשלים את העלילה מהשיר הראשון, כאשר החברה מורידים את קנדריק בבית כשהוא לוקח את הוואן של אמא שלו כדי לנסוע לאסוף את Sherane.
Money Trees הוא שיר שמדבר על איך קנדריק שבא ממשפחה עניה, רעב לכסף ושדד כמה אנשים עם החברים שלו ועל הבית שהם פרצו עליו בטראק הקודם וזורק עוד כמה תזכורות מהשירים הקודמים, בין היתר על היחסים עם Sherane ועל איך הוא היה זורק פריסטיילים ברכב עם החברים(Backseat Freestyle) ובין היתר מדבר על איך שהבן דוד שלו נהרג בעבר ומסתיים עם וורס די אכזרי של ג'יי רוק שמדבר עוד קצת על עוני ומה שגורר אנשים כמוהו מהיכנס "לעסקי הסמים" עם פירוט די מפורט על איך העסק עובד. הטראק הבא, Poetic Justice, הוא עוד השלמה לעלילה של קנדריק עם Sherane ועל היחסים שלהם. מבחינתי מדיבר באחת החוליות היותר חלשות באלבום אבל לא מיותר לגמרי. בסוף השיר מגיע סקיט שמדבר על איך שני החברה מהשיר הראשון בסופו של דבר קופצים על קנדריק.


העלילה באמת מתחילה להיסתבך ולקבל צורה בשני שירי הנושא, הטראק השביעי good kid והטראק השמיני m.A.A.d city. בשיר good kid קנדריק מדבר על איך הוא(הילד הטוב) נשאב לתוך החיים האלימים של קומפטון בלי הרבה ברירה עם לחץ חברתי עצום אפילו נאלץ להצטרף לכנופיה ומצד שני מדבר על היחס המפלה שהוא זכה מצד השוטרים(כל זה תוך כדי משחק מילים שנון עם הצבעים כחול ואדום). ללא ספק עד עכשיו בין הישירים היותר טובים באלבום, שאותו ממשיך השיר m.A.A.d city, שמדבר עוד קצת על החיים האלימים של קומפטון, על איך הוא היה עד לרצח בגיל צעיר ועוד קצת על הבן דוד שלו שנהרג כשהוא היה צעיר. הוא גם מדבר על הסיבה שהוא לא מעשן יותר, בגלל ג'ויינט מהול בקוק מה שגרם לו להיתקף רציני, ויותר מאוחר נשבע לחפש נקמה על זה שגילגל לו את הג'ויינט. למרות כל השליליות בשירים האלה קנדריק מסיים עם נימה יותר חיובית ומקווה לשים את עצמו בתור דוגמה חיובית שגדל בתנאים האלה ועשה משהו מעצמו.
בסוף השיר מגיע עוד סקיט שמדבר על איך שהחבר'ה של קנדריק מציעים לו אלכוהול אחרי שקפצו עליו כדי להקל עליו מה שמוביל ישר לשיר Swimming Pools (Drank), הסינגל המוביל של האלבום שהוא שיר אנטי אלכוהול שמדבר על איך קנדריק גדל בסביבה של אנשים שהיו משתמשים כבדים. שיר שלקוח קצת זמן להיתחבר אליו(לי לפחות) אבל מדובר בשיר טוב בסופו של דבר, עם מסר טוב ואחלה בחירה לסינגל. בסוף השיר מגיע עוד סקיט שמדבר על איך קנדריק והחברים שלו נתקלים בחבר'ה שקפצו על קנדריק מקודם ומהר מאוד מתפתח קרב יריות שבסופו של דבר משאיר את החבר של קנדריק, Dave, מת.
הטראק הבא הוא Sing About Me, I’m Dying of Thirst שזה בעצם שני שירים מחוברים לאחד ארוך, בחלק הראשון Sing About Me קנדריק בוורס הראשון מדבר מנקודת מבטו של אחיו של Dave שנהרג בשיר הקודם, שמאשים את קנדריק על המוות של אחיו ומצד שני מכבד אותו על זה שהוא אהב אותו כמו אח, הוורס מסתיים בזה שגם אח של Dave נהרג. הוורס השני, קנדריק עשה מנקודת מבטה של האחות של Keisha מ Section 80 שגם היא כועסת על קנדריק על זה שהציג את אחותה באור שלילי. הוורס השלישי הפעם הוא של קנדריק עצמו, שמדבר על קצת על החששות שלו ועונה לאח של Dave ולאחות של Keisha. אחרי השיר מגיע סקיט מאוד אמוציונלי על איך שהחברים של קנדריק שרוצים נקמה על המוות של Dave מה שמוביל לחלק השני של הטראק I’m Dying of Thirst שבו קנדריק מדבר על איך נמאס לו מכל המוות והאלימות מסביבו. בסוף השיר מגיע עוד סקיט, שממשיך את הקודם שבו אישה מבוגרת ניגשת לקנדריק ולחברים שלו וכנראה רואה אקדח אצלם ומנסה לשכנע אותם לעזוב את האלימות ולנסות למצוא נחמה בדת. בעקבות המפגש K Dot מתבגר והופך סופית לקנדריק למאר.
השיר הלפני אחרון באלבום, Real, הוא סוג של חשבון נפש של קנדריק עם עצמו ובסופו של דבר מגיעים כמה סקיטים לקראת הסוף של השיר מאמא ומאבא של קנדריק שאומרים לו לעזוב את החיים בשכונה ולהיתרכז במוזיקה, כאשר אמא שלו אומרת לו שאנשים מ TDE מחפשים אותו בסטודיו. בסקיט הבא, שוב של אמא שלו, היא אומרת לו שוב לעזוב את קומפטון ולחזור אחרי שהוא סידר את החיים שלו ולהווה דוגמה לשאר הילדים הצעירים מה שמוביל לשיר האחרון, Compton, ביחד עם דר דריי, אחרי שקנדריק היתפרסם כבר וחוזר לקומפטון בדיוק כמו שאמא שלו רצתה.


 ביחד עם האלבום הזה באים לא מעט בונוסים, אי אפשר ממש להשיג את כולם ביחד כי הם באים בצורה שונה בגירסאות שונות. בגירסאת הדלוקס הפיזית יש את The Recipe, גם כן שיתוף פעולה עם דריי והסינגל הראשון מהאלבום שהוא שיר יצוג לא רע בכלל ואחלה "להיט קיץ". Black Boy Fly גם הוא שיר מעולה שבו קנדריק מדבר על אנשים אחרים מהעיר שלו שהצליחו(הכדורסלן Arron Afflalo והראפר The Game) ועל איך שהוא קינא בהם. הבונוס השלישי הוא Now or Never שמארח את Mary J. Blige שיר די מיותר בעייני. אם בחרתם לקנות את האלבום באייטיונס(או להוריד אותה פיראטית) תקבלו עוד שני בונוסים, הראשון Collect Calls, שיר ממש טוב לדעתי עם הפקה מעולה של THC והשיר מדבר על מישהו שנכנס למעצר(סביר להניח שמדובר בחבר של רנדריק) ומנסה לקבל עזרה מאמא שלו. הבונוס השני הוא Swimming Pools (Drank), הגירסא של הסינגל ולא הגירסא המורחבת שמופיע באלבום.
למי שהזמין את האלבום מהחנות "Target" מקבל את השיר County Building Blues שנשמע כמו שארית מהאלבום, גם הוא שיר טוב ורמיקס של Swimming Pools ביחד עם ההרכב של קנדריק Black Hippy. מי שמזמין את האלבום מ Spotify מקבל את הרמיקס של The Recipe גם הוא ביחד עם Black Hippy.
אומנם רוב הבונוסים די מיותרים ולא תורמים לעלילה של האלבום אבל בהחלט שווה להשיג אותם, במיוחד את The Recipe, Black Boy Fly ואת Collect Calls.

 

אחרי החפירה הארוכה הזאת, אני חייב להגיד שמדובר באלבום מעולה, במיוחד לאלבום מיינסטרים. הקונספט והעלילה של האלבום מתחברים מעולה ושואבים את המאזין פנימה אחרי שהוא קולט על מה מדובר. קנדריק מראה פה יכולת כתיבה יוצאת דופן ומראה שלא מדובר בראפר הממוצע שיודע לכתוב אלא באחד שינסה לגרום למאזינים שלו לחשוב ולהבין מה עומד מאחורי הליריקס המורכב שלו. מצד שני למי שלא יודע כל כך טוב אנגלית או פשוט לא בקיא בסלנג עלול לפספס את הפואנטה של האלבום קצת ואת המשמעות האמיתית מאחורי המילים שלו. עוד חיסרון די בולט מבחינתי שקשה לשמוע שירים בודדים ממנו בגלל הקשר ההדוק שלהם לעלילה של האלבום. גם הפזמונים באלבום לא היו הכי מוצלחים, במיוחד אלה שקנדריק החליט לעשות עם הקול הרובוטי שלו.
לגבי הביטים באלבום דעתי חלוקה גם, יש כמה ביטים די טובים שתפסו לי את האוזן ישר כמו good kid, Sing About Me, I’m Dying of Thirst, Compton ובמיוחד הביט של Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter, למרות התופים המוזרים, הוא מכיל את אחד הלופים היותר טובים באלבום. לעומת זאת ביטים כמו Backseat Freestyle, החלק הראשון של m.A.A.d city, וגם של Poetic Justice שדי הרסו את ההנאה מהשירים האלה ושאר הביטים שהיו די "פרווה" בעייני.
האם שווה לקנות את האלבום הזה? אני אומר בהחלט! במיוחד לאור העובדה שדיסק סנטר בת"א אתמול(30 לאוקטובר) הביאו אותו לסטוקים שלהם והוא נמכר במחיר מצחיק של 60 שקל(בלי הבונוסים).
בסופו של דבר אני מביא לאלבום הזה 4 כוכבים ותאכלס לא רחוק מאוד מה 4.5, אלבום מעולה עם כמה חסרונות קטנים אבל בהחלט אחד ששווה לשמוע ולקנות.

2 תגובות:

אקטוואן אמר/ה...

אהבתי

F.A.T AKA FATPimP אמר/ה...

חח אקטוואן XD

הוסף רשומת תגובה